Episode 8; Van zweten in de Outback tot Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Ivo Sturm - WaarBenJij.nu Episode 8; Van zweten in de Outback tot Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Ivo Sturm - WaarBenJij.nu

Episode 8; Van zweten in de Outback tot Melbourne

Door: Ivo Sturm

Blijf op de hoogte en volg Ivo

03 Januari 2008 | Australië, Melbourne

Allereerst iedereen een happy new year gewenst vanuit een zonnig Melbourne!

-----Richting Broken Hill-----

Zoals ik in m'n laatste bericht al zei, wilden we naar Broken Hill en dat hebben we, na de vele kilometers overwogen te hebben, dus maar gewoon gedaan. Zeker geen spijt van gehad in ieder geval. Weer flink wat ervaringen rijker en zeker geen illusies armer. De 1000 kilometer erheen kwamen we zo om de 200 km. wel een dorpje tegen, maar hoe verder we kwamen, hoe meer uitgestorven het werd. De dode kangaroos langs de weg waren trouwens ook geen uitzondering. Jammer genoeg steeg de benzineprijs ook nog eens bijna rechtevenredig met het aantal afgelegde km. landinwaarts, maar dat terzijde. Deze rit maar gelijk in een dag gedaan aangezien we toch af kunnen wisselen met rijden. Nog iets vervelends aan de Outback is, dat er echt teveel muggen zijn. Wij even lekker low-budget de gasfles te voorschijn gehaald en een maaltje in elkaar geflansd en ja hoor daar was weer een heel leger van die beesten. Om je bord fatsoenlijk leeg te kunnen eten zonder vlieg erin, bleven we maar rondlopen met ons bord hehe. Werkte wel ;).

Die avond zijn we in Broken Hill aangekomen, echt een stadje rondom helemaal niks zover als je kunt zien. Wel apart als je daar zo in het donker dan op af rijdt. De stad had echter net die dag ervoor een flinke storm op z'n dak gehad, waardoor alles er nogal gehavend uitzag. Vanuit Broken Hill zelf hebben we wat uitstapjes de Outback in gedaan. 30 Km er vanaf heb je een punt, waar je zover kunt kijken, (die regio heeft de strak blauwe luchten 300 dagen per jaar) dat je daadwerkelijk doordat het er zo vlak is, de bolvorm van de aarde kunt waarnemen. Wel echt heel apart en jammer dat mijn niet-al-te-groothoek lens camera dit uiteraard niet vast heeft kunnen leggen. Naast Broken Hill ligt nog een kleiner dorpje (30 inwoners ofzo) dat Silverton heet en dat ooit groot werd door het gevonden zilver. Toen er echter in Broken Hill een veel grotere ader gevonden werd, pakte iedereen z'n biezen en is het dus sinds toen een stoffig Outbackdorpje. In dat gat hebben we een mijntour gedaan. Gingen we dus met zo'n helm met licht en accu op je zij de mijn in. Niet normaal hoe smal dat allemaal was. Menig maal kopte ofwel Jos of ik het dak weg, maar gek genoeg bleef die op z'n plek. We kregen dus een aardig beeld van hoe het leven toen moest zijn geweest. De gemiddelde levenverwachting van een mijnwerker lag rond de 45 jaar door alle shit die ze inademen en alle stoffen die bij het graven vrij komen. Neem er nog eens bij dat ze uit loden blikjes dronken en veel zopen en je komt tot de conclusie dat 45 lentes nog niet eens zo slecht is. Uiteraard vroeg ik aan de gids waarom die mensen dan in hemelsnaam helemaal naar hier (dichtstbijzijnde stad was in die tijd 3 weken op een huifkar verwijderd) naar Silverton/Broken Hill kwamen en uiteraard was het beweegreden numero uno; klinkende munt. Ze verdienden 2.5 keer zoveel als gemiddeld, maar doordat ze in de middle of nowhere zaten gaven ze het uit aan drank en gokken, dus...

Eigenlijk de leukste ervaring was wel tweede kerstdag, Boxing Day, zoals ze het hier noemen. We hadden onze Van ergens in een afgelegen parkje geparkeerd en opeens stonden er eerste kerstdag twee Australiers met allemaal bier voor onze neus. Wij dachten uiteraard eerst van wat moeten die van ons, maar eens te meer bleek hoe vriendelijk Aussies zijn. We kregen ieder drie biertjes in de handen geduwd en hebben een tijdje gepraat met ze over van alles en nog wat. Lachen was, dat ze ons uitnodigden voor een potje cricket op Boxing Day (deden ze elk jaar met wat gasten). Jos en ik waren uiteraard wel te porren voor een potje cricket, hoewel we 0.0 van de regels wisten.

De volgende dag dus gewoon meegedaan in de brandende zon en al gauw kwamen we tot de conclusie dat we aardig mee konden komen, daar bier ook een van de ingredienten was van dit gebeuren. Uiteraard hebben we ze daarna ff uitgedaagd voor een potje ouderwets voetbal en glansrijk gewonnen. Jos en ik kregen echt van alles van ze; een cricket bat, aussie rules football (soort rugby) bal, barbequetje, bier.. niet normaal! Dus wij uiteraard ook maar onze voetbal inclusief handtekeningen aan ze gegeven en een taart gekocht, hehe. Die avond nog met ze naar de kroeg geweest en daar nog ff gepraat met een lokale held in Broken Hill, Dean Solomon, (speelde in de officiele AFL-Aussie Rules Football league). Al met al echt een bizarre tweede kerstdag hehe.

-----Destination Melbourne-----

De volgende namiddag moesten we toch echt weg, aangezien we met nieuwjaar wel in Melbourne wilden zijn. De eerste dag zijn we tot Mildura gekomen en daar 2 nachten geslapen en wat van de natuur gezien (aan een Billabong geslapen) en daarna richting een van de spectaculairste nationale parken van Australie gereden; het Grampians National Park. Midden in dat park ligt een plaatsje, Halls Gap, waarvandaan allerlei mooie hiking trails liepen. We kozen er eentje van 5 uur uit met hele vette uitzichten en die was de 5 uur zeker waard. Het enige wat wel duidelijk werd, is dat het hier zomervakantie is, want Halls Gap met normaal maar zo'n 300 inwoners, had nu meer weg van een zomerweekend in Renesse door de drukte.

De dag erna zijn we richting Melbourne gereden en daar zijn we nu 2 dagen. Nieuwjaar was super en wel ff weer wat anders dan zo'n stadje in de middle of nowhere. Echt superdruk rond Federation Square, het centrale plein hier. Mooie vuurwerk show, alleen werd er nergens door mensen zelf vuurwerk afgestoken, waarschijnlijk door de hitte en gevaar voor branden. Ander opvallend puntje is, dat in Melbourne denk ik echt 2/3 van de mensen die je ziet niet blank is. Veel Indiers, Grieken, Turken en nog veel meer Chinezen. Alsof we die nog niet genoeg gezien hadden ;). Maar ook weer genoeg backpackers, die zijn we niet veel tegengekomen rond Broken Hill en eigenlijk sowieso sinds we van de kust af zijn gereden. We zijn hier nu een beetje aan het genieten van het mooie weer en ondertussen een beetje rond aan het kijken naar een baantje om de cash flow een beetje gezond te kunnen houden!

Bedankt wederom voor de reacties en alles!

En ohja, Perez als je dit leest, je bent een smerige .... ;) .

X,

Ivo

• 03 Januari 2008 - 07:09

Flo:

Jij ook een gelukkig nieuwjaar!! Hier hing helaas de mist tussen onze ogen en het vuurwerk. Behalve dat wel gezellig hier. Mooie verhalen Ivo!!! Geniet van de zon!! :D
    Kusje

• 03 Januari 2008 - 08:12

(andere) Inger:

HAPPY NEW YEAR!! drie dikke zoenen uit Utrecht!
    KUS

• 03 Januari 2008 - 08:19

Irma:

Wauw!!! wat een toffe verhalen zeg helemaal geweldig..nog een heel fijn en een gezond 2008...en nog veel fun daar en geniet er volop van hoor.

xxx Irma

• 03 Januari 2008 - 09:01

Bart:

De beste wensen jongen!!!

• 03 Januari 2008 - 09:13

Elsinga:

Mooie verhalen weer! Kerst met zon klinkt zo gek nog niet! Enjoy
    Kus Marieke

• 03 Januari 2008 - 09:22

Lars:

YO Sturm & Jos! Ten eerste de beste wensen voor jullie! Ik heb in 2002 oud en nieuw gevierd op Faderation squar! Grappig hè!? Vond alleen dat de feesten na 12:00 niet zo bijzonder waren (hopelijk is dat veranderd). Vette verhalen hoor! Vooral de outback trip klinkt erg avontuurlijk. Geniet er nog maar van, want voor je het weet is het voorbij.

Cheers!!!
    Lars

• 03 Januari 2008 - 09:23

Fabi:

Beste wensen voor het nieuwe jaar! O&N in Utrecht was ook erg geslaagd... Nogsteeds mooie verhalen om te lezen, geniet ervan. X

• 03 Januari 2008 - 09:43

Eve:

gelukkig nieuwjaar sturmpie, we hebben je node gemist hier op de ws96. Alleen dit jaar ook weinig vuurwerk gezien,door de mist uiteraard. Dikke kus,enjoy and drink with mates;)

• 03 Januari 2008 - 10:26

Janos:

Happy new year ouwe! Klinkt echt zo vet wat je allemaal aan het doen ben daar :)! enjoy! X

• 03 Januari 2008 - 10:48

Co En Marja:

Nogmaals een gelukkig en gezond 2008 en een voorspoedige reis voor Jos en jou. We zijn benieuwd hoe het allemaal verder gaat en blijven het volgen! Telefoonverbinding was nu weer prima. In de Outback en Nat Parken was dit beduidend minder. Zal wel met de (on)dichtheid van het net te maken hebben.
    Succes met het vinden van een job!

• 03 Januari 2008 - 10:57

Mathijs:

Heej kerel!

De beste wensen voor 2008 en dat je maar weer flink wat avonturen mag meemaken op je reis!

Groetjes, je neefie.

• 03 Januari 2008 - 13:16

Dutschke:

Gelukkig nieuwjaar dude! Helaas ging het Nationaal Vuurwerk in Rotterdam letterlijk in rook op vanwege de mist, maar Erick E, Roog, Kane e.d. maakten veel goed :)

Have fun mate!

• 03 Januari 2008 - 15:53

Diana En Aad:

Hoi Ivo en Jos, de allerbeste wensen vanuit Europa. Hier was het gewoon ouderwets oudejaar, met mist. Geen zon gezien. En teveel vuurwerk én lekkere kleffe oliebollen en teveel alcohol wat mij betreft natuurlijk. Heel veel plezier met jullie verdere reis, groetjes.

• 03 Januari 2008 - 16:08

Merel :

Een heel fijn 2008!!!!!!
    Jona en Meer

• 04 Januari 2008 - 10:15

Leo En Hanneke:

we genieten weer van jullie belevenissen en leren er ook weer van. Erg leuk!
    Heel plezierig en gezond nieuwjaar gewenstt! De start is in ieder geval goed. en die job ... gaat je wel lukken hoor!

• 04 Januari 2008 - 19:36

Erik:

"...recht evenredig...."
    Goed zo jongen, je bent het nog niet verleerd.

btw PSVau heeft de nieuwe Puskas aangetrokken. Hongaarse linksbuiten: Dzsudzsák. Kickeh. Wel ff oefenen die naam.

Nieuwjaarsboks.

• 04 Januari 2008 - 23:35

Adri & Louise:

Best wishes for a Happy New Year from Louisville, Kentucky. Sounds like you are still having fun so keep the stories coming.

Love,

Uncle Adri & Aunt Louise

• 05 Januari 2008 - 10:11

Klaas En Conny:

Ivo, we hebben in de Bosatlas gekeken en de plaatsen Broken Hill en Mildura gewoon gevonden: leuk.
    We kijken uit naar jullie volgende belevenissen!!

• 07 Januari 2008 - 00:42

Ivo:

Wat dachten jullie dan, dat ik loog en eigenlijk gewoon in NL ben ;)

• 09 Januari 2008 - 22:30

Jon:

Wow iv, deze fotos zijn echt vet!

• 11 Januari 2008 - 19:59

Co En Marja:

Ivo is vliegt nu tussen Melbourne-Singapore-London-Amsterdam- Hij keert voor enkele dagen terug naar Nederland ivm het overlijden van zijn oma.

• 11 Januari 2008 - 23:07

Manouk, Sietse En Ro:

Godsamme baak, waar ben je nou?! We zijn naar Sccoter aan het luisteren en we gaan lekker kapoetski.
    Juhluh!!!

Je moeder

• 14 Januari 2008 - 12:58

3 Baken:

Hey Pivo,
    gecondoleerd.
    Zie nu pas hoe lullig de timing van ons knalberichtje was :S
    Excuses daarvoor,
    Ron, Sietse en Manouk

• 17 Januari 2008 - 14:52

Robbin:

Yoo Ivo!

Mooie verhalen jongen :) Volgens mij hoef ik dus ook niet te vragen hoe het gaat! Veel plezier nog...

Gr Robbin

• 07 Februari 2008 - 10:01

Robin:

Leuk die nieuwste verhalen :roll: Ben benieuwd hoe het met je is Pivo!

• 11 Februari 2008 - 10:57

Agaath:

Hoi Ivo,
    Gecondoleerd met het overlijden van je oma Sturm.
    Verder wens ik je nog veel reisplezier!
    Liefs, Agaath

• 15 Februari 2008 - 19:40

Diana:

Hoi Ivo, gecondoleerd met het overlijden van je oma. Dus echt even terug geweest in Nederland. En hoe is het om weer terug te zijn in Australie?? Het allerbeste en goeie reis!

• 19 Februari 2008 - 07:30

Corrie:

Hoi Ivo,
    Ik zit weer in Lienden: op de kat passen, want Sierd en Arianne hebben een last-minute genomen naar Tenerife. Je vader berichtte me dat je nu een baantje hebt in Australië, maar daarvan vind ik nog niets op je site. Te druk met de verkoop om je verslag bij te houden?
    Groetjes,
    Corrie