Episode 6: Macau - Hong Kong en Sydney - Reisverslag uit Macau, Macau van Ivo Sturm - WaarBenJij.nu Episode 6: Macau - Hong Kong en Sydney - Reisverslag uit Macau, Macau van Ivo Sturm - WaarBenJij.nu

Episode 6: Macau - Hong Kong en Sydney

Door: Ivo Sturm

Blijf op de hoogte en volg Ivo

02 December 2007 | Macau, Macau

Ni hao/Hi mates!

Vanuit een zonnig Sydney maar weer eens een update van m'n reis. Ten eerste wilde ik ff melden dat we eergisteren een Van gekocht hebben. Echt supertof! Voor 4700 dollar incl. allerlei campingspullen en bedden erin, helemaal top! Dus Jos en ik zijn nu de trotse eigenaren van een Mitsubishi Starwagon GLX. Het idee is nu uiteraard om Sydney
morgen maar eens te verlaten, we zijn hier nu ook al wel 8 dagen en hebben het eerlijk gezegd wel weer gezien.

-----Shanghai-----

Maar eerst nog even over de laatste dagen in Azie. Ik was nog vergeten te vertellen dat we in Shanghai met de snelste trein op aarde hebben gereden, de Maglev Train. Zoals de naam al doet vermoeden, is de voortbeweging gebaseerd op magnetisme. Geen rails dus en dus ook geen wrijving. De trein komt gewoon los van de grond en wordt naar een luttele 430 (!!) km/h geknald in pakweg 3 minuten. Echt niet normaal hoe gaaf! Jammer dat deze alleen bedoeld is om Shanghai met z'n nieuwe luchthaven te verbinden die 30 km verder ligt. Ze zijn geloof ik bezig er een tussen Beijing en Shanghai aan te leggen, dus...

-----Shenzhen-----

In Shenzhen hadden we door nog even een keertje heerlijk afdingen voor 14 euro in totaal een heerlijke kamer met geweldig uitzicht kunnen bemachtigen. De stad zelf is echter niks bijzonders en moest eigenlijk meer fungeren als tussenhalte naar Macau, een voormalig Portugese kolonie. Een ding was echter wel heel relaxed, na een tijdje jasje aan in Beijing en Shanghai in mindere mate, was het in het zuiden weer jasje uit en de slippers werden weer tevoorschijn getoverd. Die dag voor 4 dagen afscheid genomen van Jos, die weer richting Bangkok moest, dus besloot ik zelf nog maar eens wat te gaan zien.

-----Macau-----

Moet zeggen dat ik geen spijt heb van het bezoekje aan Macau. Hangt een apart sfeertje met allerlei Portugese koloniale bouwwerken temidden van de Chinese plaatselijke stratenbouw. Maar wat de meeste bezoekers trekt vanuit China zijn de talloze casino's die Macau rijk is, ooit gelegaliseerd om te kunnen blijven concurreren met het ernaast liggende Hong Kong. Uiteraard heeft dit ook andere randverschijnselen meegebracht zoals de talloze "dames van plezier", die zelfs in m'n hostel rondliepen. Beetje apart, maar goed. Allemaal vragen "you want massage?" Yeah, right hehe. Het is niet al te groot, dus heb eigenlijk in die drie dagen alles wel zo'n beetje gezien daar en ben ook maar eens een casinootje binnen gelopen. Wel lachen, al die Chineesjes aan het gokken. Eigenlijk niet veel anders dan bezoekjes aan Holland Casino; ook vaak alleen maar Aziaten ;).

-----Hong Kong revisited-----

Maar had het toen dus wel weer gezien en toen heb ik de boot naar Hong Kong gepakt. Was wel weer helemaal top, blijft een toffe stad. Leuker dan de anderen in China moet ik zeggen eigenlijk. Die we gezien hebben dan, welteverstaan. Daar in een of ander groot blokken bouwval een goedkope kamer kunnen regelen en toen maar eens wat laatste inkopen gedaan. Wel lachen, lopen daar echt honderden Paki's en Indiase kooplieden die je Rolexen en whatever proberen aan te smeren. De "Cheaper, cheaper" en "Rolex for you my friend" waren niet van de lucht kan ik je vertellen. Kwam daar een Israelische jongen tegen, waar ik eigenlijk de hele tijd mee opgetrokken ben. Lachen gast, was echt al 1.5 jaar aan het reizen en was helemaal gek van India, dus ook maar ff bij zo'n Indiase toko wat naar binnen geschoven en dus even naar een markt gegaan en de laatste goedkope inkopen gedaan. Kwamen daarna nog 2 Zweedse dames tegen en zijn toen nog even uit geweest. Aangezien m'n vliegtuig naar Sydney om 9 uur in de prille ochtend vertrok, moest ik uiteraard 6 uur al aanwezig zijn en ben dus maar gewoon in een keer vanuit het stappen doorgetrokken. Aardig brak uiteraard, maar het vliegtuig zat lang niet vol, dus kon gewoon lekker aso de beentjes op andere stoelen gedeponeerd.

-----Sydney-----

In Sydney aangekomen, had Jos al een hostel geregeld in hartje Sydney, Kings Cross. De dagen erna veel van Sydney gezien. Eerst maar ff gechilled op Bondi Beach. Dat zou the place to be moeten zijn en inderdaad de gespierde torso's waren volop vertegenwoordigd, maar het strand had ons inziens meer weg van een standaard badplaatsje aan de Costa's van Spanje dan iets echt nieuws.

Uiteraard de eerste dagen flink wat traantjes weggepinkt vanwege blootstelling aan wederom westerse prijzen en gedachten die opspelen als, "Hey, ik kan echt niet alles meer kopen wat ik wil/Stond ik nu maar in een Chinese kroeg". Die bierprijzen zijn echt om te janken, het goedkoopste kratje kost een luttele 25 Aussie dollars, das 15 euro. Dat zijn geen grappen uiteraard. Maargoed niet heel boeiend, we komen niet voor het bier, maar om dingen te zien. Uiteraard ook het Sydney Opera House bekeken, wat parken bezocht en een paar dagen door de stad gebanjerd. Aangezien Australie een van de eerste, zoniet eerste (weet ik nie meer precies) continent was dat losbrak van het supercontinent "Pangea" zo'n 250 miljoen jaar geleden (Jaja, stoomcursusje geologie ;)), zijn hier dus allemaal dieren geevolueerd, die nergens anders voorkomen. De Ibis is er eentje van. Wisten eerst z'n naam niet, dus we hadden hem maar tot plaatselijke pinguin gebombardeerd, maar je ziet ze echt overal, lachen!

Zijn een dag of 3 geleden ook nog naar een basketbal wedstrijd geweest, de Sydney Kings tegen de Perth Wildcats. Wel een ervaring om mee te maken. Leek precies op zo'n NBA wedstrijd met de hele reutemeteut; cheerleaders, mascottes, prijsschieten in pauze's en irritante speakervent. De plaatselijke basketbalhelden kregen echter genadeloos klop, maar dat mocht de pret natuurlijk niet drukken. Ook nog een bezoekje gebracht aan het Imax theater hier en de film Beowulf in 3D gezien (En ja, inderdaad, met zo'n toffe bril). Het verhaal van de film was schrijnend slecht, maar dat 3D is toch wel erg tof!

We zitten hier in een hostel en delen de kamer met 2 Zweedse meiden. Best gezellig en gisteren hadden we voor het uitgaan zelfs beloofd mee te gaan naar de kerk de dag erna. Ik bedoel, ben zelf niet zo gelovig maar we moesten echt mee van ze. Na 4 uurtjes slapen ging de wekker dus en zijn we na wat twijfelen toch gewoon mee gegaan. Deze ervaring ga ik niet snel meer vergeten, het is een Hillsong kerk. En je raad het al daar worden dus veel liederen gezongen. Dit schijnt heel bekend te zijn, maar Jos en ik hadden er nog nooit van gehoord. Echt een commercieel circus met projectieschermen zo groot als het Imax scherm van de dag ervoor en allerlei commerciele DVDs en CDs die te koop worden aangeboden. Aardige business en wordt volgens mij ook wel een leuk zakcentje aan verdiend. Maar goed als je niet gelooft zoals zij doen en geen van de liederen kent, zit je daar toch wel een beetje met een apart gevoel. Was wel een hele aparte ervaring en zag er allemaal wel heel gezellig uit.

Maar waar we dus eigenlijk 5 ochtenden mee bezig zijn geweest hier in Sydney, is dus een auto kopen. Ze hebben hier een carmarket, waar door backpackers hun eigen campervans, vans, 4WDs en stationwagons worden verkocht. Uiteraard hebben we eerst even een dag of 3 de kat uit de boom gekeken en wat met de eigenaren gepraat waar je allemaal op moet letten en hoe het allemaal werkt met papieren en registraties. De vijfde dag hadden we een goede Van gespot en die wilden we dus maar eens even helemaal mechanisch laten checken. Is de dag erna helemaal goed gekomen, hij heeft de test doorstaan, en zijn we dus tot kopen overgegaan. Lachen ook om elke dag weer in die carmarket te komen en telkens weer dezelfde mensen te zien en hun ervaringen te horen over hun reizen door Down Under. Je merkt ook wel dat mensen snel willen verkopen, daar het op de carmarket staan geld en tijd kost. Je moet in een donkere parkeergarage staan terwijl de zon buiten volop z'n werk doet. Na een week is dat voor de meeste verkopers een goede aanleiding de prijs drastisch te verlagen ;).

Maar goed lang verhaal geworden weer natuurlijk, ons plan is nu eerst richting Queensland (ten noorden van Sydney en de staat New South Wales) te gaan om de Van op onze naam te registreren en dan richting het zuiden en westen te rijden. Maar eerst zoeken we daar in Queensland ff een mooi strandje voor een weekje ofzo, om daar een beetje te chillen en wat bij te bruinen. Wederom thanx voor de vele reacties en tot binnenkort!

Ook hebben we maar een Australische sim-kaart gekocht, zodat het ons niks meer kost als we gebeld worden vanuit Nederland. Voor de geinteresseerden, het nummer is: +61419486349.

De gebruikelijke groetjes, liefs, kusjes,

Ivo

• 02 December 2007 - 08:55

Irma:

heee vriend!!!...jeetje je maakt nog eens wat mee zeg echt super hoor!!!
    ik lees je ervaringen met plezier!!!
    enne denk nog af en toe eens aan ons he (hahaha)...een goede reis nog...en ik wacht weer tot je volgende...verhaal
    groetjes en knuffels

Irma

• 02 December 2007 - 09:26

Rodzjer:

Wat toch blijft hangen is het delen van die kamer met die 2 Zweedse dames, nice ;) Of mis ik nu het moraal van dit verhaal haha... PSVauw weer gewonnen, krappe 0-1 op de Vijverberg hehe.

have fun en groeten aan Jos!

• 02 December 2007 - 09:37

Flo:

Proud!!!!!!Geologie!!! Held..hahahaha, maar dan weet je ook vast dat India ook nog een lange tijd aan Australie heeft gezeten ;). Mooie verhalen kerel en wordt echt met de seconde jaloerser. Een beetje in de zon liggen bakken en mooie dingen meemaken en zien. Super leuk. Jammer t het hier juist de andere kant op gaat. Kou en donkerte.
    Maar he Ivo... SInterklaas, ga je daar nog wat aan doen? ;)

Ciao and have fun

• 02 December 2007 - 09:46

Mathijs:

Heej Iev!

Lekker bezig daar met allemaal Zweedse meiden ;-)
    Ik blijf jaloers op je en ik zou zelf ook wel zo'n reis willen maken. Misschien ooit...
    Veel plezier nu in Aussieland em laat die foto's maar komen! Die vind ik ook erg leuk :-D

MZZL, je neefie

• 02 December 2007 - 11:47

Elsinga:

2 zweedse dames doken verdacht vaak op in je verhaal.... humzzzzz.....
    Maaruh verder weer goed verhaal hoor sturm, niet mee gerommeld!
    Have fun!

• 02 December 2007 - 14:42

Stéphanie:

Weer genoten van je verhaal!!
    En word ook steeds jaloerser op je leventje daar aangezien het hier alleen maar hectisch is en het giet:(!
    maar echt helemaal super! Ben benieuwd naar je volgende verhaal!!

kusje

• 02 December 2007 - 15:21

Leo En Hanneke:

Hoi hoi
    geweldig, genieten hoor die verhalen en mooie foto's!
    We snappen dat je geen heimwee hebt naar kikkerland, maar misschien toch naar Heineken?
    Ga door met genieten en verhalen schrijven! heerlijk!
    Veel plezier nog

Leo en Hanneke

• 02 December 2007 - 16:48

Erik:

Ivo, de kosmische orde is hersteld. De Nooit Ophouden Altijd Doorzetten Aangenaam Door Vermaak En Nuttig Door Ontspaning Combinatie Breda heeft huisgehouden in de UFO: 1-3.
    PSV bovenaan met 30 punten!!!!

Verder gaan we Inter verslaan en met 10 punten naar de UEFA Cup. Net als vroegah! De kwartfinale lonkt dus alweer.

Zoals je aan bovenstaand bericht ziet denk ik niet dat je geïnteresseerd bent in m'n leven. Mocht dat nou toch zo zijn: verjaardag was lachen (lamp gesloopt, gekneusde ribben, verder geen schade, rustig feestje dus), afstuderen gaat traag maar toch, lesgeven is tof en het bier is nog altijd lekker.

O ja, dit is het eerste bericht dat ik van je lees. Al die ellenlange kutverhalen van je, ik had er ff de tijd niet voor. Maar ik ga ze nog wel ff lezen binnenkort.

Juhluh!!!
    Erik

PS Regel jij de lustrumshirtjes voor Renesse als je ergens goedkope uurloners tegenkomt?

• 02 December 2007 - 19:15

Mamanouk:

Jooo Pivo,
    mooie kutverhalen, kicke foto's: ga zo door :-)
    Bokzz

• 03 December 2007 - 12:21

Robin:

Ivo, mooie verhalen zijn dat weer. Ik genoot vooral van sommige foto's (iets met een pizza ;))
    Die 2 zweedse dames ben ik natuurlijk erg in geinteresseerd, daar verwacht ik nog meer over te horen.. ;)
    PS
    Ik zal niks zeggen over het voetbal (dat doet iedereen, en voor mij is het nogal pijnlijk, zie de ufo vermelding..)

• 03 December 2007 - 14:05

Adri & Louise:

Great to read you made it all to Australia and are ready to go into the "outback". Enjoy the downunder part of your trip and keep those stories coming.

Oom Adri en Tante Louise

• 03 December 2007 - 14:21

Klaas:

Je verhaal is weer geweldig.
    Kanttekening: er zijn ook ibissen in Egypte, al heel lang.

• 03 December 2007 - 15:38

Klaas (tweede Keer):

Jouw grootmoeder Agaath (Aagje)de Heer heeft haar hele leven intensief gecorrespondeerd met Ied van Praag in Australië. Het was een heel goede vriendin van haar. Misschien leeft ze nog en vindt ze het leuk om je te ontvangen.Waarschijnlijk heeft ze nog foto.s van jouw grootmoeder en moeder (als meisje)en heeft ze heel wat te vertellen.
    Haar adres in Australië (1977): Wim (echtgenoot) Corré, 19 Grimmeth. Ave., Parafield Gardens. South Australië, poscode 5107. Ik herinner me van een foto een bungalow, met serre.
    Ze heeft kinderen (o.a. een zoon).
    Het is een kans om "lokals" (immigranten van vlak na de Tweede Wereld Oorlog/ontvluchten van "fascistisch" Europa) te ontmoeten!

• 03 December 2007 - 16:46

Jonathan:

GAST!!!! What the fuck !! eindelijk je eigen auto. Ik heb dit weekend wederom een optreden met mijn band gehad, wat super vet was. We staan ook op internet ( msession.nl), moet je maar is ff checken als je tijd hebt. Ik lees en hoor vele goeie dingen over je reis, YOU GO GIRL !!! Moet zeggen dat je foto's erg mooi zijn. Dt is ff wennen kerst zonder jouw aanwezigheid vieren voor het eerst in ??? HA HA. Veel pleizier daar in Sydney en de groeten aan JOS ( Player ) En afblijven van die Zweewdse chickies. Of JOS een keer aan ze voorstellen.

Veel pleizier daaaaaaaaaaaar !!!

En laat die kat maar niet aan Merel zien anders moet je hem/ haar meenemen.

Laterzzzzzzzzzz

• 03 December 2007 - 17:49

Ilse:

Hey Ivo!

Nou zo te zien heb je het goed naar je zin :d Ik zou zo met je willen ruilen haha. Heel veel plezier nog en we wachten je volgende verhaal weer af!

xxx

• 03 December 2007 - 21:49

Vera:

netjes dat jullie een auto hebben! tijd om lekker te cruisen dus, nog plek voor een surfboardje op het dak?;)
    kusj veer

• 04 December 2007 - 08:42

Bram (spekkie):

Ja Ivo je moet er wel wat voor over hebben om met twee Zwwedse meiden de nacht door te brengen!! Gewoon de volgende ochtend lekker naar de kerk om je zonden op te biechten en het geweten te zuiveren!! Geweldig!! Ga zo door!

Groet, Bram (spekkie dan en niet die andere Bram)

• 04 December 2007 - 15:54

Evelien:

Soms bedoelen ze wel echt massage hoor Ivo.. ;) ik ben jaloers, maar dat kan ik elke keer wel zeggen. Supercool een VAN, lijkt me echt lachen!
    Kus Eve

• 08 December 2007 - 14:47

Robin:

Ivo, jammer dat je er niet bent. Als PSvau met 4-0 wordt afgedroogd deel ik dat altijd graag met je..
    Doe je wel een beetje rustig met het busje? Doe maar geen bata-taferelen ;)

• 08 December 2007 - 14:51

Robin:

(dat moest natuurlijk 4-2 zijn..)

• 11 December 2007 - 19:40

(andere) Inger:

tuf tuf.. gaat ie hoor in Sydney! :)
    hihi goed bezig sturm.. nog steeds jaloers als ik je verhalen lees.. Keep on goin'!
    KUSS

• 14 December 2007 - 00:01

Florian:

hej Ivo! ik kreeg van mijn moeder een print met de laatste 3 delen van je reisverslag. ik begon met lezen en ik kon ze gewoon niet meer neerleggen, was gelijk hooked. toch leuk om zo te lezen wat een oude vriend daar ver weg allemaal meemaakt. nog veel plezier daar, ga voor mij op zoek naar een koala en give him my respect!!!! later man

• 17 December 2007 - 12:36

Martijn:

Gaaf! En je mag best wat meer in detail treden over Zweedse vrouwen.

• 19 Januari 2008 - 06:39

Maja:

Hey Ivo,

Zoals Martijn al schreef, ik ben er ook!! ;) Zit nu in Fremantle(Perth)maar ga dinsdag al naar New Zeeland....Mn australie avontuur is helaas al bijna finiti.... En de jouwe?? Waar ben je nu?? en waar ben je van plan om te gaan??

Iig, uber veel plezier, maar dat moet lukken denk k ;)

Gr Maja