Episode 3; Hua Shan - Reisverslag uit Beijing, China van Ivo Sturm - WaarBenJij.nu Episode 3; Hua Shan - Reisverslag uit Beijing, China van Ivo Sturm - WaarBenJij.nu

Episode 3; Hua Shan

Door: Ivo Sturm

Blijf op de hoogte en volg Ivo

10 November 2007 | China, Beijing

Ni hao!

Nu een berichtje vanuit Beijing. Gisterochtend zijn we met een nachttreintje aangekomen vanuit het gehucht Hua Shan.

Maar hoe vet was Hua Shan! De beklimming van de berg welteverstaan, daarover straks meer. Nadat we nog een dagje in Xi'an wat rondgebanjerd hadden en wat pagodes en tempels hadden gezien, vonden we het wel welletjes geweest. Op naar wat natuurschoon; Hua Shan. 2 Uurtjes met de bus en wat gebabbel met Chinezen die 0.5 (een beetje dus ;) ) Engels en wij die geen Mandarijns kunnen later, reed de chauffeur zo ongeveer de voorpui van het nogal pauper ogende hotel eraf. Binnen aangekomen en de kamer geinspecteerd hebbende, besloten we hem niet te nemen. Over de plee ga ik me niet eens uitwijden, maar de kamer was ronduit smerig. Toen maar even wat verder gekeken, hoewel er niet veel meer was -Hua Shan was eigenlijk maar een straat- en een ander hotelkamertje geboekt. Geen warm water, maar ach he je moet wat.

De dag erna dus de berg op gegaan. De berg heeft vijf pieken, 4 in alle windrichtingen en 1 in het midden. Vandaar dus de naam: bloemenberg. Ik had al aardig wat gelezen over ervaringen van anderen, dus was al op het ergste voorbereid. Eerst volgde er een stijgend gedeelte van zo'n 50 minuten en af en toe al best steil. Daarna arriveerden we bij de trappen. Vanaf hier was het alleen maar trappen lopen, 2100 meter de hoogte in... Plots schoot me te binnen dat ik weleens op een blauwe maandag in m'n flat naar de 18e verdieping was geklommen, omdat de lift kaput was. Nou...een snelle rekenaar die beseft dat m'n flatje in Utreg 50 meter hoog is en deze beklimming ons 2100 meter hoger brengt, snapt dat dat 42 keer m'n flat beklimmen is. Dat zijn natuurlijk gewoon geen grappen... Maar goed we zijn in de bloei van ons leven, dus gewoon knallen. En dat deden we dus ook. We wilden snel boven zijn, alleen al om de tijd die ervoor stond in de Rough Guide ff op te krikken. We waren na 3 uur tot aan de top (East Peak) gekomen. Maar dat waren dus echt 2 uren alleen maar trappen lopen. We hebben alle hellingspercentages wel de revue zien passeren. Echt gekkenwerk, af en toe met een hellingspercentage van 90 graden aan wat ijzerwerk de berg op geklommen (Manouk als je dit leest; Chamonix revisited ;) ). Tijdens het eindeloze klimmen vervlogen m'n gedachten uiteraard wel meer dan eens naar elders, te noemen:

1. Hoe trekt Jos deze hele tocht?
2. Waarom doe ik dit in godsnaam?
3. Hoeveel van die @&^$%@&*% trappen nog?
4. Waarom doe ik dit in godsnaam?
5. Wie wordt de nieuwe trainer van PSV?

Op de eerste 4 vragen heb ik al antwoord, als iemand de laatste kan beantwoorden?

Maar echt.. de uitzichten waren niet van de lucht, haha. Echt supermooi allemaal en echt zo'n lekker Chinees sfeertje met allerlei tempels en poorten op de hellingen.

We kregen wel een straffe les in de economie, want de prijs van een flesje water of bakje noodles steeg recht evenredig met de hoogte waarop we ons bevonden. Misschien had dit ook iets te maken met het feit dat de blikjes cola, sprite, red bull etc. door Chinezen in zakken naar boven werden gebracht. Echt zo veel respect voor die oude mannen, die gewoon ff een kilootje of 30 op de rug nemen aan vloeibare versnaperingen om dan zonder problemen en in een echt behoorlijk rap tempo de berg te beklimmen. In een woord: BIZAR! En dan ook nog eens te bedenken dat er een lift (die wij expres niet namen) is gemaakt aan de andere kant van de berg.

Maar echt die uitzichten.. Flink genoten in de felle zon en daarna begonnen we aan de afdaling met in onze kuiten iets dat voelde als lood. Nu gingen de bovenbenen het ervan langs krijgen, wisten we. Na 2 uur pas weer beneden aangekomen, het begon al te schemeren, maar meteen een van de niet al te ruime keus aan eettenten uitgezocht. Altijd weer een verrassing wat je krijgt als je spareribs vraagt in een Chinese toko. Uiteraard ving ik weer bot, daar er maar weinig vlees aan zat en de saus meer thuishoorde in een Fou Yong Hai van de plaatselijke afhaalchinees. De "restaurants" in Hua Shan, met louter Chinezen, waren sowieso echt heel smerig, de menukaarten plakten aan alle kanten met zwarte ondefinieerbare plak erop en de grond was overal bezaaid met etensresten en sigaretten (houden ze hier ook nogal van, naar het schijnt..). Een beetje schrijnend om te zien dat de overtollige staf liever met elkaar keuvelt over de laatste roddels dan dat ze de vloer even aanvegen, of de menukaarten opleuken. Maar goed alles heeft z'n charme, dus dit ook.

De volgende dag in de avond de trein naar Beijing gepakt en we zijn er nu 2 dagen. Ik zal er wat meer over uit de doeken doen als we er wat langer zijn anders duurt dit verhaal weer wat te lang...

Groetjes, kusjes, liefs en een smakkerd,

Ivo

• 10 November 2007 - 13:58

Rodzjer:

Fred Rutten. Ik ga vandaag naar Twente-NAC, zijn vermoedelijke afscheidswedstrijd.. Mooi verhaal weer, snel kom ik weer met gevatte grappen ;)

• 10 November 2007 - 14:04

Ivo:

Ok hehe. Hoorde iets in Studio Voetbal over dat ze iemand met internationale ervaring zochten (jaja, Jos z'n laptop is toch ergens goed voor ;) )? Die heeft Fredje niet hehe. Maar kom maar op met die gevatte opmerkingen!

• 10 November 2007 - 14:10

Elsinga:

Ok, ik las ipv BIZAR, BLAZER... ik word gek....

• 10 November 2007 - 14:15

Ivo:

Haha, blazer is mooie grap, maar die snappen veel nie ;), dus nee geen blazer dit keer. Hey dat hyves trouwens.. Que pasa? Want kom er al m'n hele trip in China nie op.. Werk aan de winkel Mariek, haha.

• 10 November 2007 - 14:18

Elsinga:

Hyves is in sommige landen niet te bereiken :( Can't help it. Next country better. Blazer van wel!
    Leuk, chatten via waarbenjij.nu. Haha
    KUS

• 10 November 2007 - 14:33

Arnout:

Ik ben wel benieuwd naar het antwoord op de vraag hoe Jos de hele tocht heeft getrokken.

• 10 November 2007 - 14:37

Floris:

Rutten heeft zeker wel buitenlandse ervaring: dit jaar nog tegen Getafe :d
    Maar wat mij betreft mag hij mooi op zijn plekkie blijven ;)

Op zich ook wel 1 van de belangrijke dingen inderdaad als je in the middle of nowhere rondloopt.
    Achja, in ieder geval geen natuurkundige dingen die door je hoofd spelen. Veel plezier in Beijing

• 10 November 2007 - 14:52

Inger M:

wow, heb dus net ff die flat van ons 42 keer beklommen en snap hoe je je voelt!Lekker die verzuring overal!
    Maarja je komt dan uiteindelijk wel terecht in een mooi landschap!En ben idd wel benieuwd hoe Jos het heeft getrokken want tja voor jou geen probleem!

Mis je het thuisfront al n btje?
    Hier mis je niet veel, koud en een hoop wind en regen!

Erben wennemars heeft het WR 1500 mtr geevenaard en Jermey Wotherspoon heeft 34,03 gereden op de 500 m dus die gaat dit jaar waarschijnlijk nog wel ff een 33-er op de klokken zetten! Zo ben je op de hoogte van schaatsen en voetbal, de volkssporten der Nederland!

Kijk uit naar je volgende verhaal!

(K)

• 10 November 2007 - 14:52

Inger M:

die (K) doet het hier niet dus nog ff een kus en knuffel voor je!

• 10 November 2007 - 14:54

Inger M:

Is Jos trouwens met die laptop de berg opgegaan?

• 10 November 2007 - 15:22

Fabi:

Even een klimmetje, Holy baf!
    Ben ooit snachts van Breda naar Tilburg gelopen, maar dit is wel wat heavier.. Hoe zit het met foto's, upload je die ergens? En over Jos en trekken gesproken, het blijft een beetje stil rond dat topic...X

• 10 November 2007 - 20:25

Soraya:

Ivooo... prachtig! BEN TROTS OP JE! Damn die Chinezen zijn echt NASTY zeg... ze lijken we op ons thuis;) haha (just kidding)

Kusjess have fun in Bejing

• 10 November 2007 - 22:48

Robin:

In China hebben ze toch zo'n internet filter? Misschien dat je hyves wel filteren omdat het zo'n kutsite is ;) (sorry Marieke ;)) Zeker die van jou..

Maar 42 keer jouw flat omhoog is al niet te doen met de lift (zeker niet die van jullie), dus respect!
    En inderdaad, Foto's?

• 11 November 2007 - 11:30

Vera:

maar goed dat je niet zo op je gezicht bent gegaan als die ene keer in de monza want dan was je mooi 2100 meter naar beneden gevallen;)
    kusj

• 11 November 2007 - 14:42

(andere) Inger :

Puik werk herman, die berg beklimmen! Staat je zeer netjes.. Maak je ook mooie foto's daar? Voor de mensen die van visualiseren houden.. :-)
    Have fun en blijf lekker zo schrijven, leuk om te lezen!

Hier in Nederland lekker herfst (lees: kutweer met wind en regen).. dus goed moment om in het buitenland te zijn!
    KUSS

• 11 November 2007 - 18:09

Co En Marja:

Puike klim zeg! Nieuwe trainer? Niemand te vinden man, die dit wil! Wat denk je van een lekkere pizza nu ipv al dat chinese voedsel? Of Ying's Wok Palace in Vlissingen? Of een patatje met bereklauw?

• 11 November 2007 - 22:07

Saskia:

haha klasse ivo!! netjes gedaan hoor, je hebt het gehaald. wacht alweer op je nieuwe avondturen.
    xx

• 12 November 2007 - 11:12

Rodzjer:

Rutten wordt het NIET! Erwin Koeman (die prutser) wordt nu genoemd. Ik tot half 12 savonds op Rutten gewacht na Twente-NAC op zaterdag omdat ik opening voor Sportweek zou krijgen. Zegt ie zondag NIET te gaan. Ging m'n opening ;) kusje

• 12 November 2007 - 13:30

Teresa:

Leuke verhalen heb je! Je maakt echt wat mee! Op naar het volgende verhaal... O ja, respect trouwens dat je 42 keer onze flat hebt beklommen :D kus

• 12 November 2007 - 15:47

Ron:

Klinkt goed gekkenhuis. Ik neem aan dat je nu met kuiten als die van een platgespoten wielrenner thuis komt.

Ow en Fredje wordt het niet. Maar Aandewiel is clubloos op dit moment en houdt zich aanbevolen heb ik mij laten vertellen...

• 13 November 2007 - 13:03

Bram (spekkie):

Misschien moet je een van die berg-Chinezen vragen om coach te worden. Dan zijn die Simons en van der Leegte misschien wel een keer vooruit te branden!!
    Ze zijn nu overigens in gesprek met Koeman!! Erwin wel te verstaan! Ik vond 1 Koeman wel meer dan genoeg eigenlijk...

• 14 November 2007 - 14:44

Mariek:

Top verhaaltje weer Ivo!!
    Natuurlijk even bij xms de tjd genomen op hem uitgebreid door te nemen;)
    KUSSS

• 15 November 2007 - 14:16

Corrie:

Ni hao!
    Is dat Chinees voor hallo? Dan weet ik er ook eentje: Toy Kin! betekent 'tot ziens'. Leuk even je verslag te lezen op de computer bij Sierd en Arianne. Groetjes en Toy Kin!

• 16 November 2007 - 19:34

Merel:

Jeetje man (of in jouw taal gast) wat een enorme klim, nadat ik de dom had beklommen (op een blauwe maandag in mijn studententijd........lang lang geleden) moest ik al bijna afgevoerd worden. Ik heb hele leuke herinneringen aan Beijing, daar heb ik een mooie tocht gemaakt met ene Ati, raar typje met lange, niet gekamde, zeer pluizige haren, wie weet ontmoet je hem daar op een verdwaald stukje muur ofzo. Geniet ervan samen, want het is prachtig daar. Groet aan de kakkerlakjes en de spugende chineesjes...
    liefs Merel en natuurlijk ook van je broer!!!

• 27 November 2007 - 08:38

Martijn: