Episode 2; Xi'an - Reisverslag uit Xi'an, China van Ivo Sturm - WaarBenJij.nu Episode 2; Xi'an - Reisverslag uit Xi'an, China van Ivo Sturm - WaarBenJij.nu

Episode 2; Xi'an

Door: Ivo Sturm

Blijf op de hoogte en volg Ivo

05 November 2007 | China, Xi'an

Ni hao!

Zijn nu al een dag of vier in Xi'an, middenin China. Uiteraard ook weer een miljoenenstad, wat wil je met 1.3 miljard inwoners ;). We hebben vanaf Hong Kong gewoon maar een trein naar de grens genomen en zijn van daaruit naar Guangzhou gegaan. Dat was ook weer een miljoenenstad, maar doordat we die dag voor het eerst regen zagen en de grauwe sfeer aldaar, hebben we meteen die avond een treinticket weten te bemachtigen richting Xi'an, daar hadden we namelijk wel goede verhalen over gehoord! 26 Uur in de trein gezeten tussen echt alleen maar chinezen op 'n bedje van krap 'n meter breed. Maar ach, zolang er geen baby's blerren kan ik er wel slapen, was al zoiets gewend van een trein in Thailand, dus... Jos was aardig teleurgesteld in wat hem voorgeschoteld werd. Na een goed koud biertje was hij de teleurstelling echter alweer te boven. Beetje geslapen en nog een film gekeken op m'n iPod en beetje van het af en toe bizarre landschap genoten en 26 uur later waren we er dan eindelijk. Een ding was al wel duidelijk; de gemiddelde Chinees kan echt 0.0 engels verstaan, laat staan spreken. Dus een maaltijd van de langssjokkende Chinees met eetunit was al een aardige uitdaging om te bestellen. Hij gooide m'n bord vol met van alles en nog wat, terwijl ik toch echt duidelijk maar drie schalen aanwees en niet alle zes. Maar goed normaal bestek was er niet, dus dan maar met die stokjes aan de slag!

In de trein was ook al een andere gewoonte van Chinezen naar voren gekomen; als er een prijs was voor de meest smerige achter-de-huig-ratelende roggel produceren, dan hadden de Chinezen hem absoluut binnen gesleept. Af en toe de meest ranzige geluiden en dan gewoon paf op straat of in 'n zak of zo. Heeeeeeerlijk ;).

Ook schijnen Chinezen niet heel vaak blanken te zien, want ze maken er een sport van zolang mogelijk, zonder ook maar een woord te zeggen of grimas te tonen, je aan te staren. Af en toe nog eens met z'n allen tegelijk. Eerst vind je dat wel grappig, maar na 100 keer is het wel een beetje irritant eigenlijk.

Uiteraard in m'n Rough Guide (soort Lonely Planet) even het beste hostel uitgezocht (cheap doch schoon) en daar maar na wat rondgelopen te hebben meteen wat uurtjes slaap gepakt. De dagen erna wat toch wel verplichte nummertjes gedaan, ten eerste het Terracotta Army. In 1974 had een boer, bij het zoeken naar een waterbron, toevallig wat stenen krijgers ontdekt onder de grond. Een aantal jaren van archeologiosche hoogstandjes later is er een compleet leger aan terracotta mannetjes uit de grond herrezen. Mooi om te zien, ze hebben ook allemaal een andere gelaatsuitdrukking! Ze hebben er wel werk van gemaakt die Chinezen! Dat stenen leger diende om het graf van Qin Shi Huang (de eerste keizer die een verenigd China regeerde en die begon met bouwen van de befaamde Chinese muur ter bescherming tegen aanvallen van andere volkeren) te beschermen. Waarom ze een dode man moeten beschermen is mij tot nog toe een raadsel, maar goed...

De dag erna nog even een fietsje gepakt om over de stadsmuren van Xi'an te crossen. Echt lachen om te doen! Beetje veel oneffenheden in de weg en een echt hele gare fiets leveren nog best een grappig ritje op kan ik je vertellen. Wat echt geinig is -respect voor de Chinese stratenbouw- is dat Xi'an alleen maar bestaat uit straten die lopen in alle 4 de windrichtingen, zo verdwaal je niet makkelijk. Doe er ook nog eens een stadsmuur omheen en je moet wel heel lomp zijn, wil je verdwalen.

Al met al best een leuke stad en behoorlijk ontwikkeld ook moet ik zeggen. Gelukkig niet overal een McDonalds zoals in Hong Kong, hehe.
Het plan is om morgen de Hua Shan (betekent iets als bloemenberg) te beklimmen. Schijnt een behoorlijk pittige klim te zijn heb ik gelezen. 4 Uur omhoog klimmen tot de eerste van de 5 toppen, maar schijnt echt een geweldige ervaring te zijn! We pakken morgen gewoon de bus en zoeken daar, onder aan de bergen, een goedkoop hosteltje. Heb verhalen gehoord over dagen spierpijn door deze klim, dus ben benieuwd hehe! Spierpijn is voor mietjes...

Allemaal wederom bedankt voor de vele reacties, supertof om te lezen!
Braats, Xiahe slaan we inderdaad maar even over, want daar is het nu niet echt genieten met de kou. Maar thanx voor de tip!

Na de klim een verslagje over de spierpijn!

Groetjes, kusjes, liefs,

Ivo

  • 05 November 2007 - 07:51

    Co En Marja:

    Daar was Marja graag bij geweest, die roggelende Chinezen. Geniet er van! Wat zijn de plannen? Chinese Muur? Peking?
    We horen het wel. Have fun! Groetjes.

  • 05 November 2007 - 08:34

    Timon:

    Dat van die roggelende chinezen herken ik wel. Heb hier een Chinese collega rond lopen, die nog niet helemaal door heeft dat het hier niet de gewoonte is om 5 keer per dag een flinke fluim op te hoesten ;)

    Ik voel met je mee dus...

  • 05 November 2007 - 08:40

    Rodzjer:

    1. Ik zou ook staren, je bent ook best een mooie jongen! ;)
    2. Wat nou spierpijn is voor mietjes hehe..
    3. Ik ben ook wilde tochten met jouw fiets aan het maken!
    4. Het zou mij best nog lukken te verdwalen..

    have fun & groeten aan de Mexxkoning, kusjes

  • 05 November 2007 - 08:41

    Rodzjer:

    ps. wij hebben een roggelende Rakhorst in de douche die ik zelfs boven hoor, ruilen? ;) hahaha

  • 05 November 2007 - 09:07

    Janos:

    Mooie jongen, wat een fabeltastisch verhaal weer! Ik kan je vertellen dat de treinen hier ook weer verre van geweldig waren dit weekend. Ennuh met mijn kleine ogen en verkoudheid kan je mij ook prima tussen die roggelende Chinezen plaatsen ;)! Xje

  • 05 November 2007 - 10:12

    Irma:

    heee maatje.....tja als we weer eens gaan wokken moeten we ook de roggeltruc maar eens doen..(geintje) haha..nou die klim lijkt mij onwijs gaaf...ik ben benieuwd!!!!enne spierpijn? schijnt dat de chineese vrouwen goed kunnen maseren!!
    have fun!!!!
    gr en kissies
    irma

  • 05 November 2007 - 10:16

    Elsinga:

    Ivo! Laat je niet kennen he, een beetje spierpijn doet je beseffen dat je leeft ;) En na heel wat uurtjes laf bijklussen in 'fitness-centrum-olympos' moet deze berg voor jou een koekie zijn ;)
    KUS

  • 05 November 2007 - 10:21

    Eve:

    Ik kan niet wachten tot het volgende verhaal. Haha, jij en spierpijn, ik zie het al.. maar je gaat het ons nu natuurlijk niet meer vertellen omdat spierpijn voor mietjes is.. ;) Mooie dingen! kus

  • 05 November 2007 - 11:18

    Flo:

    Conditie heb je, kracht ook, maar zelfs na rennen heb je spierpijn. Hoop dus zelfs dat er uberhaupt een verhaal komt. ;) En weet je zeker dat ze naar jou aan het kijken zijn en niet die grote kerel naast je, Jos. Held, have fun!!!!

  • 05 November 2007 - 13:35

    Ivo:

    Hey Flo, sssst hehe. Was een geheim. Zal idd wel een spierpijntje worden ;)

  • 05 November 2007 - 13:41

    Ivo:

    En had eigenlijk nog wel een mooi verhaal, die chinezen snappen echt geen kont van afdingen. Ze vragen altijd drie keer teveel en als je weg loopt dingen ze zelf af voor je. Echt lachen, gewoon weglopen en je kan het voorwerp voor 1/3 van de prijs hebben hehe. En gelukkig geen vervelend mediterraans getint "my friend, special price for you". Wat dat betreft mag ik ze wel die chinezen :D.

  • 05 November 2007 - 19:05

    Leo En Hanneke:

    Hey Goofy!
    We genieten van je verhalen!
    Erg leuk on je op deze manier te volgen.
    Enne... dat rochelen?
    Gewoon meedoen joh!

  • 05 November 2007 - 19:27

    Rodzjer:

    Gaaaaast, ga nou ff in training met tafeltennis, ze kunnen het je daar wel leren ;) Zondag weer Super Sunday (PSV-AZ & Feyenoord-Ajax). Zooo vanavond weer eens los in die laffe Arena, ben ik ooit met jou, Janos & Poot geweest. Tering, de foto's spraken voorzich :D Ik mis je wel een beetje hoor... :( Vooral op m'n 25e verjaardag, boek maar ff snel retourtje om erbij te zijn hehe

  • 06 November 2007 - 09:06

    Vera:

    als die chinezen 0.0 engels spreken, hoe zit het dan inmiddels met jouw chinees...?;)

  • 06 November 2007 - 13:40

    Adri & Louise:

    We are enjoying your stories. Interesting to hear the Chinese are very limited in their knowledge of the English language. This explains why we are having so many problems with Chinese imports in the USA.

    Have fun climbing and don't forget to enjoy the views.

  • 06 November 2007 - 15:39

    Janneke:

    Ivo! Mooie verhalen! Klinkt echt super jullie belevenissen, vooral die roggelende Chinezen ;)..! Succes en have fun met de klim, en remember spierpijn is fijn.
    liefs, Janneke

  • 06 November 2007 - 20:43

    Jonathan & Merel:

    Pfff, jij aan het begin van je vakantie en ik weer heel zielig aan het werk. He gast dat rochelen is een TIK, laten we daar nou maar niet over beginnen. Beetje jammer dat ze het dan allemaal doen( Kan me jouw nog in je jonge jaren hertinneren) Kijken jullie uit dat er geen chinezen boven op die toppen van die bergen staan om naar beneden te rochelen.

    Succes

  • 07 November 2007 - 15:31

    Rodzjer:

    Kan je niet paar Chineesjes ronselen? Het is altijd zo'n tyfusbende in de keuken en ze schijnen discipline erg serieus te nemen...kunnen ze best ff in onze keuken werken hahaha ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ivo

Ik ga dus even een rondje de wereld over. 25 oktober vlieg ik op Hong Kong en heb ik met Jos afgesproken (die dan al 2 weken in Thailand is geweest en richting Hong Kong komt). We gaan een maand door China reizen en dan vliegen we 23 november op Sydney. Daar blijven we 3 maanden en dan ga ik door naar Nieuw-Zeeland. Jos bljft in Australië om te werken en te reizen. Daarna vlieg ik op Nadi (Fiji), te vergelijken met Hawaii en daarna vlieg ik op Los Angeles. De bedoeling is dan zelf over de grens naar Mexico te gaan en in Mexico rond te reizen en Spaans te leren. Begin mei vlieg ik vanaf Cancun weer richting NL, wat klinkt dat ver hehe. Heb er zin an!!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 30631

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2007 - 01 Mei 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: